Signalen van Louis van Gasteren

Op 4 december 2016 vindt de opening plaats van de expositie 'Signalen van Louis van Gasteren'.

Louis van Gasteren (1922-2016) was een 'homo universalis', werkzaam op allerlei fronten, onbegrensd nieuwsgierig, zich met alles bemoeiend en alles met elkaar verbindend. Kritisch naar wat er om hem heen gebeurde.

In zijn beeldende kunst, die bijna een halve eeuw omvat, is een volstrekt authentieke lijn te bespeuren. Van de geknoopte breinaald in 1947 tot de grote waterprojecten in de jaren tachtig en negentig: ze dragen het onmiskenbare stempel van een onderzoeker naar beweging, materie en de menselijke soort.

Bovenal lopen de werken vooruit op, of becommentariƫren ze de tijd waarin ze zijn gemaakt - waarmee dit oeuvre naadloos aansluit bij het cinematografische werk van de maker.

De expositie wordt geopend door HendrikJan Houthoff.

Klik hier voor de tekst van het openingswoord van de heer Houthoff.

Met dank aan TBS Soest voor het beschikbaar stellen van enkele kunstwerken.

Filmprogramma

Voor deze expositieperiode is een gevarieerd filmprogramma samengesteld. Aanvang steeds 19.30 uur. Iedere voorstelling begint met de film 'In Memoriam'.

Via de Agenda vindt u per film een korte beschrijving.

Donderdag 8 december 2016: Een nieuw dorp op nieuw land, Terug naar Nagele

Dinsdag 10 januari 2017: Hans, het leven voor de dood

Donderdag 2 februari: Do you get it nr. 3 en 4, Nema Aviona za Zagreb

Dinsdag 28 februari: Dwars door de Sahara, In een Japanse stroomversnelling

Donderdag 16 maart: Begrijpt u nu waarom ik huil? De Prijs van Overleven

Dinsdag 4 april: Vliegende schotels geland, Railplan 68, Overstag (Mansholt)

Donderdag 11 mei: Mayday, Een Zaak van Niveau

Zijn boek 'Signaal. De beeldende kunst van Louis van Gasteren' zal ook in Museum Nagele te koop zijn, evenals andere uitgaven van of over Louis van Gasteren.

Andere exposities uit dit jaar:
1+1=0
VIER