Kunst uit China. Schilderingen en Blanc de Chine

Schilderingen: Zhang Ren Xi (1918-2008)

'Hij is degene, die de schoonheid van de planten en de wind, die door het bos en in de bergen waait, vasthoudt.'

Het werk van Zhang Ren Xi wordt gekenmerkt door een combinatie van traditionele Chinese schilderkunst en de frisse en nieuwe elementen, die karakteristiek zijn voor zijn stijl. Behalve in schilderen is hij tevens een meester in de Chinese kalligrafie en in het zegelsnijden. Zijn werk is in binnen- en buitenland tentoongesteld.

Blanc de Chine Porcelein, uit Dehua, in de provincie Fujian: Su Xian Zhong (1968)

Hij zet de porseleintechniek van zijn beroemde overgrootvader voort. Hij werkt niet alleen in traditionele stijl, maar ook op vernieuwende moderne wijze. Hij is een grote meester in de kunstnijverheid en ceramiek in China. Naast historische figuren, dagelijkse onderwerpen en karikaturen, is hij vanaf 2009 begonnen met objecten met sensuele accenten. Met zijn werk heeft hij meerdere gouden en zilveren prijzen gewonnen. Zijn werk is geƫxposeerd in binnen- en buitenland.

Prof. dr. W.R. van Gulik verricht de opening van deze tentoonstelling.

De expositie is samengesteld door gastconservator mw. drs. I.H. Tan en is te bezichtigen van 1 juni tot en met 31 augustus 2014. Een aantal objecten is te koop.