Reis door het land van Geometrie

Ria Groenhof toont in haar solo-expositie een combinatie van beelden, schilderijen en design.

Ruimte en helderheid zijn de ingrediënten in haar geometrisch abstracte werken, de abstractie van een puur geometrisch lijnenspel. Met een link naar het dorp Nagele; een bijzonder dorp dat in de vijftiger jaren werd vormgegeven door de architectencollectieven 'De Acht' en 'De Opbouw' en dat is ontstaan uit geometrische vormen, licht, lucht en ruimte.

Boeiend is het om te zien hoe er in een zo abstracte vormentaal zoveel persoonlijke emotie gelegd kan worden.

Op 28 februari om 14 uur geeft Ria Groenhof een inleiding bij het werk. Er wordt entree gevraagd.

Over Ria Groenhof
Ria Groenhof studeerde beeldhouwen en omgevingsvormgeving aan de AKI ArtEZ Hogeschool voor de kunsten in Enschede (1980-1985). Ze debuteerde met haar schilderwerk op een solo-expositie in De Lawei in Drachten in 1989. Ook kwam haar gelijknamige boek 'Een kwart eeuw geometrisch abstract' uit de tentoonstelling INART 'Het kunstcollectief', Lemmer 2012.

Recent exposeerde ze onder andere in Museum DR8888 'De erfgenamen van De Stijl, Beyond Dada en De Stijl part 1' en bij het landart project 'Ode aan M.C. Escher op `t Bildt', 2018.

De kunstenaar combineert in haar beelden diverse materialen als brons, beton, steen, cortenstaal en RVS. Een voorbeeld hiervan is 'De grins fan greide en wetter' (De grens van grasland en water), 2002, dat ze maakte van gewapend beton (zuilen), RVS (sculpturen) en brokken steen. Verder staan er o.a. werken van haar in Heerenveen 'De Wachters' (cortenstaal), in Tjalleberd 'Turfsnijder' (brons, zwart gepatineerd) en in Lemmer 'De Hege Fonnen' (De hoge weilanden) (RVS).

Klik hier voor een opname van Omroep Flevoland.

Klik hier voor een artikel over deze expositie in de Leeuwarder Courant.

Voor de expositie 'Reis door het land van Geometrie' heeft Ria Groenhof een fiets- en wandelroute vanuit Museum Nagele beschreven. Je fietst of wandelt langs enorme akkers met mooie vergezichten, het land van Geometrie met z`n rechte lijnen en waterwegen. De route is ongeveer 15 km lang.

Klik hier voor de route.