Vanaf 29 juni 2020: Beelden van oerhout In Museum Nagele

Freya’s Mantel - Foto Museum Nagele 300 br..jpgEen waardevolle symbiose

Klik hier voor de TV-opname van Omroep Flevoland.

De wisselexpositie ‘Droombeelden hout/verf’ in Museum Nagele is sinds 29 juni aangevuld met beelden van oerhout, oerhout dat enkele jaren geleden in de omgeving van Nagele is gevonden. In de hal van Museum Nagele ziet u het verhaal van het verdronken Nagele, in de expositieruimte ziet u kunst, gemaakt van misschien wel duizend jaar oud oerhout uit Nagele. Opnieuw versterken de permanente expositie over de ontstaansgeschiedenis van Nagele en de wisselexpositie elkaar; een waardevolle symbiose.

Tijdens het inrichten van de tentoonstelling begin maart in Museum Nagele plaatste beeldhouwer Will Schropp enkele zwarte houten beelden op een sokkel. Ze waren gemaakt van hout dat duizenden jaren in het veen bewaard is en zwart is de natuurlijke kleur. Een van de vrijwilligers van Museum Nagele zag het en zei, dat dergelijk hout ook in de Noordoostpolder werd gevonden. Tegen het eind van de dag had de beeldhouwer een stam die enkele jaren geleden in Nagele, bij het ploegen, uit de grond was gekomen.

De stukken stam werden bij het beeldhouwatelier van Will Schropp in het Gelderse Duiven afgeleverd en daar werden de verweerde stukken eruit gezaagd. Aan de hand van de jaarringen is te zien, dat de boom destijds zo’n 200 jaar oud is geworden en toch slechts een halve meter dik. Waardoor de boom in het water is verdwenen, is nog een vraag. Ooit was daar een rivieroever en zo’n duizend jaar geleden verdween daar al het land in zee, zoals ook ooit de veenterp met de nederzetting Nagele erop in zee verdween.

Freya`s Mantel

Tijd is een golf, Will Schropp -Foto Museum Nagele 300 br..jpg

Tijd is een golf

Een doorsnee van de boom wordt onderzocht om hopelijk zo de ouderdom te kunnen vaststellen. Het is logisch, dat dergelijk hout om speciale ontwerpen vraagt. Het begrip ‘tijd’ moet daar een rol bij spelen. Zo ontstond een beeld met de titel ‘Tijd is een golf’, waarin de 200 jaarringen zichtbaar zijn, de ‘Venus van Nagele’ en ‘Freya’s Mantel’, waarbij de mantel een stuk onbewerkte stam is. Samen met een paar andere beelden nodigen ze uit om weg te dromen in het verleden van Nagele.

De wisselpositie heeft door de Corona-sluiting een nieuwe expositieperiode erbij gekregen, waardoor het onverwacht mogelijk is de beelden van dit bijzondere hout uit Nagele tentoon te stellen op de plek waar het uit de grond kwam.

De duo-expositie ‘Droombeelden hout/verf’ van Will Schropp en Martin-Jan van Santen en daarbij de artistieke foto`s van Alice Valk van het polderproduct bij uitstek, de tulp, zijn in Museum Nagele te bezichtigen tot en met 30 augustus 2020.

Museum Nagele is vanwege de herstart na de Corona-sluiting in juli op zaterdag en zondag open van 13.00 – 17.00 uur. Vanaf augustus hopen we weer van donderdag t/m zondag van 13.00 – 17.00 uur open te zijn.