Verdronken-Nagele.jpg

'Verdronken dorpen in de Zuiderzee'; Nagele is zo`n dorp en het mysterie er omheen....... De informatie van Yftinus van Popta, maritiem archeoloog, vindt u in Museum Nagele, als onderdeel van onze permanente expositie.
Op 29 oktober 2020 promoveerde Yftinus van Popta aan de Rijksuniversiteit van Groningen op het onderzoek naar de nederzettingen.

Klik hier voor een interview over de ontdekking van zijn leven in De Stentor.

In 2018 was Yftinus van Popta gastspreker in Museum Nagele
bij onze feestelijke viering van 100 jaar Zuiderzeewetgeving.

Yftinus v. Popta in Museum Nagele 2018.jpg

Uit ons archief:
Op 14 juni 2018 was het 100 jaar geleden dat de Zuiderzeewet van kracht werd. Museum Nagele besteedde daar het gehele jaar aandacht aan, o.a. met een presentatie op 7 juni door drs. Yftinus T. van Popta (Rijksuniversiteit Groningen, Groninger Instituut voor Archeologie, Maritieme Archeologie), getiteld 'Verdronken dorpen in de Zuiderzee'. Klik hier voor een filmimpressie.