Anneke Keur, een van de gastvrouwen en ook gids van Museum Nagele, vertelde op 22 april in het programma 'Landinwaarts' aan Dieuwertje Blok over haar favoriete museumstuk, de door tuinarchitecte Mien Ruys ontworpen berceau bij de begraafplaats in Nagele. De realisatie van dit 'topstuk' is dus niet ín het museum te zien, maar erbuiten.

In de uitzending legt Anneke Keur uit waarom zij de berceau, de bijzondere loofgang over het wandelpad naar de begraafplaats in Nagele, zo speciaal vindt.
Het groenplan van Nagele is namelijk, evenals het ontwerp van de begraafplaats zelf, van de hand van tuinarchitecte Mien Ruys. Bij een bezoek aan Nagele in 1974 had Mien Ruys aangegeven dat ze het jammer vond dat de berceau bij de toegang tot de begraafplaats ontbrak. Mien Ruys vond dit een wezenlijk onderdeel van haar ontwerp.
In 2010 is deze berceau, die dus bij het oorspronkelijke ontwerp van de begraafplaats hoorde, door inzet van vele vrijwilligers in Nagele alsnog gerealiseerd.

Klik hier voor de uitzending van Landinwaarts. Anneke en haar topstuk vindt u vanaf 21:20.

Gesprek laden