Mien Ruys en Joke Vingerhoed; Groene buitenruimten en kleurrijke bloemen

Mien Ruys - Foto Maria Austria Instituut 200 x 264.jpg

Mien Ruys - Maria Austria Instituut

Mien Ruys, de belangrijkste Nederlandse tuinarchitect van de 20e eeuw

Mien Ruys en haar groenontwerp zijn een onlosmakelijk deel van het verhaal van het ontwerp en de realisatie van Nagele én van de Noordoostpolder. Het beplantingsplan van Nagele is een van de grootste ontwerpen uit haar carrière.
Wat Gerrit Rietveld voor de architectuur betekende en Piet Mondriaan voor de Stijlbeweging, was zij voor de groene buitenruimten.

Leo den Dulk, auteur van het boek ‘Mien Ruys, Tuinarchitect. Zoeken naar de heldere lijn. De complete biografie’, verzorgt tijdens de opening voor genodigden op 1 september een inleiding.

Tijdens de expositieperiode kunt u ook een film zien, waarin Mien Ruys wordt geinterviewd door Koos Postema.

Deze reizende expositie is in samenwerking met het ABC Architectuurcentrum Haarlem en het Cultuur Historisch Centrum Noordoostpolder/Canon de Noordoostpolder tot stand gekomen en met een financiële bijdrage van gemeente Noordoostpolder.

Logo ABC kl 200 x 31.jpg                         logo Canon 150 x 68.jpg                        Logo Noordoostpolder 100 x 64.jpg

Joke Vingerhoed

Het werk van Joke Vingerhoed vormt een prachtige aanvulling op de expositie over het werk en leven van Mien Ruys. Behalve kleurrijke bloemstillevens toont zij abstracte geometrische schilderijen. Joke Vingerhoed woont in Blaricum en is lid van Kunstenaars Blaricum.

Op donderdag 29 augustus om 14 uur geeft Joke Vingerhoed een inleiding bij haar werk. Dit is tevens een preview van beide exposities. Een ieder is welkom; de normale entreeregeling is van toepassing.

Klik hier voor de tekst van Joke Vingerhoed, uitgesproken door haar bij de opening van de expositie.

White Tulips, Joke Vingerhoed - Foto Museum Nagele 150 x 149.jpg                       Secret, Joke Vingerhoed - Foto Museum Nagele 150 x 110.jpg

White Tulips, Joke Vingerhoed           Secret, Joke Vingerhoed

Ter voorbereiding op deze expositie bezochten de vrijwilligers van Museum Nagele samen met andere belangstellenden uit Nagele de Tuinen Mien Ruys in Dedemsvaart