14 en 15 sept. 2019: Open Monumentendag

Museum Nagele, Claustrawand  - Foto Museum Nagele 400 x 265.jpg

Claustrawand in Museum Nagele ©Museum Nagele

Zaterdag 14 en zondag 15 september zijn Open Monumentendagen. Bezoekers hebben beide dagen gratis toegang tot de permanente expositie in Museum Nagele en tot de wisselexpositie 'Mien Ruys en Joke Vingerhoed; Groene buitenruimten en kleurrijke bloemen'.

Museum Nagele
Museum Nagele, met een unieke Claustrawand, stelt de architectuur centraal in een permanente expositie. De expositie gaat in op de ontstaansgeschiedenis van Nagele, met aandacht voor het verhaal van de drooglegging en inrichting van Noordoostpolder, het ontwerp en realisatie van Nagele en haar unieke plaats in de architectuurgeschiedenis van Nederland.
In deze permanente expositie is vanaf september ook informatie te vinden over kamp Nagele, het verhaal over de barakken van Nagele.

Mien Ruys: groene buitenruimten
Dit jaar precies 70 jaar geleden, op 31 juli 1949, werd op het internationale congres CIAM (Congrès Internationaux d`Architecture Moderne) in Bergamo (Italië) aandacht gevraagd voor het Nieuwe Bouwen in het algemeen en voor het toekomstige Nagele in het bijzonder.
Dit was aanleiding voor Museum Nagele om een wisselexpositie in 2019 te organiseren over leven en werk van een van de ontwerpers van Nagele, over tuinarchitect Mien Ruys.
Mien Ruys en haar groenontwerp zijn een onlosmakelijk deel van het verhaal van het ontwerp van Nagele én Noordoostpolder. Het beplantingsplan van Nagele is een van de grootste ontwerpen uit haar carrière. Wat Gerrit Rietveld voor de architectuur betekende en Mondriaan voor de Stijlbeweging, was zij voor de groene buitenruimten.
Deze wisselexpositie is in samenwerking met het ABC Architectuurcentrum Haarlem en het Cultuur Historisch Centrum Noordoostpolder/Canon de Noordoostpolder tot stand gekomen en met een financiële bijdrage van gemeente Noordoostpolder.

De wisselexpositie 'Mien Ruys en Joke Vingerhoed; Groene buitenruimten en Kleurrijke bloemen' is met een prachtige aanvulling van werk van Joke Vingerhoed, te bezichtigen van 29 augustus t/m 24 november 2019, donderdag tot en met zondag van 13.00 - 17.00 uur.

Berceau

In 2010 is een langgekoesterde wens van zowel Mien Ruys als van de Nagelezen zelf in vervulling gegaan. Het ontbrekende deel in het ontwerp van de begraafplaats, de berceau (loofgang), is na meer dan 50 jaar na dato alsnog gerealiseerd door de inzet en volharding van de vrijwilligers van Nagele. Deze berceau is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een zeer 'volwassen' berceau en zeker de moeite van een bezoek waard.
In Museum Nagele kunt u permanent een video van de opening van de berceau bekijken. Tijdens de periode van de wisselexpositie over leven en werk van Mien Ruys is daarnaast ook een interview van Mien Ruys door Koos Postema uit 1982 te zien.