Klik hier voor het interview van Janine van Zeeland bij Omroep Flevoland.

Klik hier voor de openingswoorden van voorzitter Hester Kuper.

Janine van Zeeland toont schilderijen en Eppie Dam gedichten. De titel van deze expositie is 'Een dier is ook maar een mens'.
De expositie wordt gecombineerd met de fototentoonstelling 'De Kerk van Morgen'.

Een dier is ook maar een mens
Museum Nagele toont in haar nieuwe wisselexpositie werk van schilder Janine van Zeeland en dichter Eppie Dam. Zij ontmoetten elkaar pas enkele jaren geleden en bleken beiden een passie voor dieren te hebben. Dieren in hun eigen wereld, geobserveerd en gevangen in schilderijen, een stem gegeven in vormvaste gedichten. Een schuchtere witte reiger, een haas die zich onbespied waant, knokige lammeren die nog amper kunnen staan, een groepje zwanen in een besneeuwde wei, een gevangen mol. Janine van Zeeland (1956) schildert ze in haar atelier in het buitengebied van Kollumerpomp, dezelfde omgeving waar dichter Eppie Dam (1953) uit Sloten zijn vroege jeugd doorbracht.

De schilder over haar werkwijze: ‘Ik bespied de haas die al uren in mijn buurt zit. Ik weet dat hij mij ook ziet, al laten we dat beide niet merken. Intussen een schets maken. Of een foto. In het schilderij wil ik de sfeer van dat moment weer oproepen.’
Eppie Dam maakte 42 gedichten bij 42 schilderijen van Van Zeeland. Hij kroop in de huid van de dieren, schreef soms vanuit hun perspectief. ‘Janines dieren leven in hun eigen wereld, die tegelijk mijn wereld is. Ze vertellen hun verhaal, vaak in eenzaamheid of van elkaar vervreemd, maar ik zie ook humor en voel soms ontroering. Daarbij is haar kleurbehandeling uitdagend en verrassend. Zo uitbundig heb ik Kollumerpomp nog nooit gezien.’
De gedichten van Dam geven een diepere lading aan de schilderijen. De kraai wil van zijn zwarte imago af, de mol zoekt het hogerop, een mug houdt ons een spiegel voor. Veel aspecten van het leven passeren de revue, van geboorte tot dood en al het geworstel ertussenin.

De Kerk van Morgen
De Kerk van Morgen is een fototentoonstelling over het hergebruik van monumentale kerken in Nederland die geheel of gedeeltelijk hun kerkelijke functie hebben verloren. De tentoonstelling laat tien voorbeelden zien van kerken die een multifunctioneel gebruik hebben gekregen, zoals voor exposities, prijsuitreikingen, muziekuitvoeringen en beurzen. Ook worden tien voorbeelden getoond van kerken die geheel zijn ingericht voor één nieuwe functie (monofunctioneel), zoals boekwinkel, hotel of wonen.
De verschillen zijn groot! Maar altijd zijn de kerken heringericht met veel respect voor het oorspronkelijke kerkgebouw, zijn vaak monumentale vormgeving en geschiedenis.

De tentoonstelling is bedoeld om te laten zien hoe een herinrichting plaats kan vinden en hoe ontwerpers daarmee om kunnen gaan. De tentoonstelling levert daarmee inspiratie voor de vele kerken die de komende jaren nog vrijkomen en waarvoor een nieuwe functie moet worden gevonden.
Deze informatieve expositie is – zeer toepasselijk - te bezichtigen in de Hoogbouw van Museum Nagele: een expositieruimte die tot 1998 als kerkzaal in gebruik was.

De foto`s op de panelen zijn bijna allemaal gemaakt door Peter H. Toxopeus.

De tentoonstelling is gemaakt door het AIA (Architectuur Informatiecentrum Alkmaar). De bruikleen voor Museum Nagele is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Noordoostpolder.
Verte, Janine van Zeeland - Foto Museum Nagele.jpg
verte,
Janine van Zeeland
Foto Museum Nagele

Jopenkerk
Foto Peter H. Toxopeus

Op donderdag 1 december om 16 uur verzorgen de beide exposanten een inleiding bij hun werk, tevens preview van de dubbelexpositie. Deze inleiding is voor iedereen toegankelijk, de reguliere entreeregeling is van toepassing.
Janine van Zeeland zal aanwezig zijn in Museum Nagele op zaterdag 7 januari en zaterdag 4 februari 2023 van 13.00-17.00 uur. Klik hier voor meer informatie over het werk van Janine van Zeeland.

Van beide exposities is een catalogus te koop.