'Geometrische waarnemingen' in Museum Nagele

Monica Maat en Henk Rusman exposeren vanaf 2 juni 2022 in Museum Nagele. Monica toont geometrische schilderijen en Henk Rusman beelden van metaal en steen. De titel van de expositie is 'Geometrische waarnemingen' en het werk is te zien tot en met 28 augustus 2022. Beide exposanten geven op 2 juni om 16 uur een inleiding bij hun werk. Een ieder is welkom, de reguliere entreeregeling is van toepassing.

Monica Maat en Henk Rusman laten een boeiende tentoonstelling zien waarbij hun werk zo is ingericht en gecombineerd dat de werken elkaar versterken en er een sprankelend geometrisch spel van vorm, kleur en licht ontstaat.

‘Alles hangt af van hoe we dingen zien’. Een uitspraak van Carl Jung waar het werk van Monica Maat onder andere aan refereert. Het boeit Monica om met haar geometrische werken optische effecten te creëren en de waarneming te manipuleren. Haar werken hebben als basis een ornamenteel karakter en zijn geïnspireerd op de Italiaanse Renaissance. Daarbij werkt zij in de traditie van de in 1917 opgerichte Nederlandse kunstbeweging De Stijl, waaraan zij in het bijzonder aspecten van de waarneming toevoegt.

Bezielde geometrie. In de driedimensionale wereld van Henk Rusman zijn de geometrische werken verre van eentonig. De werken nodigen uit om eromheen te lopen en ze van alle kanten te bekijken. Bij iedere stap zie je een ander beeld.
Door die telkens nieuwe kijkhoeken blijft zo’n structuur ongrijpbaar en fris. Je ziet nooit alle kanten tegelijk. Er ontstaat een bezield verband tussen het rationeel ogende werk in metaal of steen en de vitaliteit van de natuur. Al die ‘strenge’ geometrische ontwerpen gaan opeens leven.

De opening voor genodigden is op 5 juni. Deze middag verzorgt Erna Koelman, voorzitter van Stichting Culturale Lelystad, een inleiding bij het werk van de exposanten.