20200603, Viktor Majdandzic - Foto Museum Nagele 230 x146.jpg

20200603, Viktor Majdandzic

Van 2 september tot en met 28 november 2021: 'Solo-expositie Viktor Majdandzic'.

Viktor Majdandžić is geboren in Joegoslavië en woont en werkt sinds 1969 in Nederland. Hij wordt dit jaar 90 jaar en viert dit met een solo-expositie in Museum Nagele.

De schilderijen van Majdandžić zijn te beschrijven als een soort geologie op één vierkante meter, waarin natuurlijke processen zoals kristallisatie, erosie en sedimentatie op elkaar inwerken. Hierbij staan de geologische vormen met hun wetmatigheden voor kristallisatie en het vloeien en spatten van de verf voor erosie en sedimentatie.
Het is een poging om aan het ‘conceptnetwerk’ van het schilderij een sterke ontologie te geven, zodat het ook de zintuigen kan overtuigen.

Vanaf 1958 heeft Majdandžić meer dan 200 exposities gehad o.a. in Belgrado, Sarajevo, Wenen, Genève, Florence, Rome, Parijs, Brussel, Berlijn, Hamburg, Kopenhagen, Helsinki, Londen, Montreal, New York, Las Vegas, Miami, Amsterdam en Ermelo.

Belangrijke prijzen waren 1e prijs voor schilderkunst 1958 op de jubileumtentoonstelling in Belgrado en 1e prijs voor abstract art op de London Art Biennale in 2019.

Lees hier de recensie over het werk van Viktor Majdandzic op de website van The International Confederation of Art Critics.

Raadpleeg altijd vóór uw bezoek www.museumnagele.nl