Museum Nagele startpunt Open Tuindagen - Foto Museum Nagele.jpg

Dit jaar zijn de Open Tuindagen van Groei & Bloei Noordoostpolder op 25 en 26 september. De tuinen die u kunt bezoeken, liggen in en rondom Nagele en het startadres voor de Open Tuindagen is Museum Nagele, Ring 23, 8308 AL Nagele.

In Museum Nagele kunt u een dagkaart kopen die toegang biedt tot de tuinen, maar er is ook een speciaal museumarrangement om uw bezoek aan de tuinen te combineren met een bezoek aan Museum Nagele.

Museum Nagele
In de permanente expositie van Museum Nagele vindt u veel informatie over de bijzondere architectuur van het dorp Nagele. Bovendien kunt u de solo-expositie van Viktor Majdandzic bezichtigen. Viktor Majdandzic wordt binnenkort 90 jaar en viert dit met o.a. een grote jubileumexpositie in Museum Nagele - en ook exposities in
New York en Londen!

Ook Nagele zelf is een expositie op zich: vlak naast Museum Nagele staat een van de 3 basisscholen in Nagele, ontworpen door Aldo van Eyck. Inmiddels telt het dorp zelfs 4 rijksmonumenten.
In de nabije omgeving van het museum ziet u woningen van architecten als Jan en Gerrit Rietveld, Mart Stam, Lotte Stam-Beese en Ernest Groosman.
Het groenplan in het dorp is, evenals de begraafplaats, ontworpen door landschapsarchitecte Mien Ruys.

Open Tuindagen
De Open Tuindagen zijn een mooie gelegenheid om andere tuinliefhebbers te ontmoeten, tips en trucs uit te wisselen en vernieuwende ideeën op te doen voor uw eigen tuin. Ontdek mooie en bijzondere bloemen- en plantencombinaties, wandel door origineel ontworpen tuinen en bekijk allerlei materialen en toepassingen. In diverse tuinen zullen stands aanwezig zijn.
De begraafplaats in Nagele met de prachtige berceau of loofgang is zeker een bezoek waard. In 2010 is deze berceau alsnog gerealiseerd na een bezoek van Mien Ruys zelf in 1999, waarbij ze aangaf dat ze het erg jammer vond dat de berceau in haar ontwerp nooit gerealiseerd was.
De Open Tuindagen worden door de Open Tuinen Commissie van Groei & Bloei Noordoostpolder georganiseerd.

Al met al een leuke mogelijkheid voor een hele dag uit, in en rondom Nagele!

Wat kost het
Een museumarrangement kost € 8,50 per persoon per dag en biedt toegang tot Museum Nagele, toegang tot Open Tuindagen en een kopje koffie of thee.
Een bezoek aan alleen de Open Tuinen is voor leden van Groei & Bloei gratis op vertoon van hun ledenkaart, niet-leden betalen € 2,50 voor dat bezoek.

De Open Tuindagen én Museum Nagele zijn zaterdag 25 en zondag 26 september van 10.00 -17.00 uur te bezoeken.