Match Poster Museum Nagele 25 %.jpg

Museum Nagele 1 op 1 met het Rijksmuseum

Klik hier voor de reportage die Omroep Flevoland maakte van de opening.

Klik hier voor de video van alle 12 ontmoetingen in de 12 musea.

Klik hier voor het artikel in De Stentor: 'Deze klimboog is simpel, maar geniaal gemaakt'. Klik hier voor het artikel als .jpg bestand.

Deze zomer tonen twaalf musea een topstuk uit het Rijksmuseum zij aan zij met een topstuk uit de eigen collectie. In elke provincie een perfecte match. Voor de provincie Flevoland is Museum Nagele gevraagd deel te nemen. Twaalf schrijvers hebben de twaalf ontmoetingen onder woorden gebracht in het boek Match.

Museum Nagele heeft op haar buitenterrein een Iglo - een klimobject - staan van architect Aldo van Eyck. Het Rijksmuseum heeft speciaal met het oog op Match een Klimboog laten restaureren. Die Klimboog is nu tentoongesteld in Museum Nagele.
Aldo van Eyck ontwierp in de periode 1947-1978 meer dan 700 speelplaatsen in Amsterdam. Ook heeft hij een grote stempel gedrukt op het stedenbouwkundig ontwerp van Nagele. Van Eyck ontwierp daarnaast de 3 scholen van het dorp. De bijdrage aan het boek Match is geschreven door Vincent Ligtelijn.

Leerlingen van SWS De Kring in Nagele werken mee aan het openingsmoment. Hun kijkdozen vormen een verzameling ruimtes waar ze op creatieve wijze invulling hebben gegeven aan hun ideale speelplaats.

De opening voor genodigden wordt verricht door R. de Groot, burgemeester van Noordoostpolder, samen met leerlingen van SWS De Kring uit Nagele.

De expositie ‘Museum Nagele 1 op 1 met het Rijksmuseum’ is te bezichtigen tot en met 3 september 2023.

Modernisering vaste expositie
Vanaf 30 juni is ook een impressie te zien van de modernisering van de vaste expositie door Kinkorn B.V.; een ontwikkeling in het kader van ‘Een erfgoeddeal voor Stijlicoon Nagele’.

De deelname aan Match is mede mogelijk gemaakt door BPD Ontwikkeling BV en gemeente Noordoostpolder.

BPD_logo_zonder-descriptor_RGB_BLACK.jpg GEMAAKT-beeldmerk-LUCHTBLAUW.png   image-20221108231235-2.jpeg