Museum Nagele 1 op 1 met het Rijksmuseum

Match: een ontmoeting van intieme topstukken

Deze zomer komen twaalf intieme topstukken uit het Rijksmuseum naar twaalf musea in Nederland. In elke provincie één. Elk topstuk ontmoet in deze musea een verwant topstuk uit de eigen collectie van het museum: een perfecte Match. Het zijn niet de minste topstukken die te zien zijn in de provincie. Elk tweespan is te zien vanaf het weekend van 1 en 2 juli, tot en met 3 september.

Twaalf musea, twaalf topstukken
De musea die aan dit project meedoen liggen verspreid over Nederland; in elke provincie één. Zij hebben elk een passend topstuk uit het Rijksmuseum uitgezocht om te combineren met een topstuk uit eigen collectie. Het project is een initiatief van de Stichting M6, onder het motto ‘Match’.

Opening
In het weekend van 1 en 2 juli zal elk museum op eigen wijze de opening verrichten. De landelijke (besloten) opening van Match vindt plaats op 30 juni 2023 in Museum Henriette Polak, Zutphen. Deze wordt verricht door Taco Dibbits, directeur Rijksmuseum en Paulo Martina, directeur Musea Zutphen.

Boek
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd boek waarin alle 24 kunstwerken staan afgebeeld. Twaalf schrijvers hebben een bijdrage geleverd aan het boek Match, waaronder de schrijver Splinter Chabot, programmamaker Cornald Maas en schrijver Umayya Abu-Hanna. De presentatie hiervan vindt eveneens plaats op 30 juni in Zutphen.

De deelnemende musea van Match zijn: Gemeentemuseum het Hannemahuis, Groninger Museum, Museum De Buitenplaats, Stedelijk Museum Kampen, Museum Nagele, Museum Henriette Polak, Stedelijk Museum Alkmaar, Museum Huis Doorn, Museum Gouda, Zeeuws Museum, Museum het Markiezenhof en het Limburgs Museum. Het project is te volgen op website schattenuithetrijks.nl.

Match wordt mede mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij.

De deelname van Museum Nagele is mede mogelijk gemaakt door BPD Ontwikkeling BV en gemeente Noordoostpolder.

BPD_logo_zonder-descriptor_RGB_BLACK.jpg GEMAAKT-beeldmerk-LUCHTBLAUW.png image-20221108231235-2.jpeg