Ciam 70 jaar groot.jpg

Zeventig jaar geleden, op 31 juli 1949, werd op het internationale congres CIAM (Congrès Internationaux d`Architecture Moderne) in Bergamo (Italië) aandacht gevraagd voor het Nieuwe Bouwen in het algemeen en voor het toekomstige Nagele in het bijzonder.

Het thema van dit congres was 'De Menselijke Nederzetting'. Nederland werd vertegenwoordigd door zowel de Amsterdamse architectengroep 'De 8' als de Rotterdamse architectengroep 'Opbouw'.

Dit was aanleiding voor Museum Nagele om een wisselexpositie in 2019 te organiseren over leven en werk van een van de ontwerpers van Nagele, over tuinarchitect Mien Ruys.

Mien Ruys en haar groenontwerp zijn een onlosmakelijk deel van het verhaal van het ontwerp van Nagele én Noordoostpolder. Het beplantingsplan van Nagele is een van de grootste ontwerpen uit haar carrière. Wat Gerrit Rietveld voor de architectuur betekenende en Mondriaan voor de Stijlbeweging, was zij voor de groene buitenruimten.

Klik hier voor meer informatie over de expositie 'Mien Ruys en Joke Vingerhoed; Groene buitenruimten en kleurrijke bloemen'.