Na alle coronaperikelen van de afgelopen twee jaar kon Museum Nagele eindelijk weer een vrijwilligersuitje organiseren. Op 2 mei 2022 gingen de vrijwilligers van Museum Nagele op excursie naar de Regenboogbuurt in Almere. Twee gidsen van Stichting Regenboogbuurt verzorgden daar een rondleiding; een interessante en gezellige middag.

De Rode Donders van architect Liesbeth van der Pol zijn de bekendste gebouwen van de Regenboogbuurt, misschien wel van Almere. Maar daarachter ligt nog veel meer moois.

De Regenboogbuurt is gemaakt op basis van een kleurenplan. Kleurgebruik is een essentieel deel van de architectuur en tot in detail geregisseerd. Dat is nergens ter wereld op deze schaal gedaan! Er zijn prachtige straten en fraaie hofjes, waar de bebouwing en beplanting qua kleur op elkaar zijn afgestemd. Vele bekende architecten zoals Sjoerd Soeters, Aldo van Eyck, Liesbeth van der Pol en Jeroen Geurst hebben er een bijdrage aan geleverd.

De revolutionaire Duitse architect Bruno Taut (1880-1938) was de belangrijkste inspiratiebron voor de Regenboogbuurt. Deze wijk in Almere, gebouwd in 1994 tot 1998 is het grootste eerbetoon ter wereld aan zijn kleurrijke werk.

33 RBB uitsn. 400 x 500.jpg
  47 Excursie Regenboorgbuurt 500 x 375.jpg